Vetenskap i engelskundervisningen: 1. Florence Nightingale

Den nya gymnasieskolan ska vila på vetenskap och beprövad erfarenhet. Vad det egentligen betyder är en större fråga, som jag lämnar nu. I stället tänkte jag titta på hur det går att föra in vetenskap, och kritiskt tänkande, i engelskundervisningen. En fördel med engelskundervisningen är att den är ganska fri jämfört med andra ämnen. Mängden stoff som måste rymmas i kursen är mindre än i sig en mattekurs eller historiakurs. Engelskundervisningen har i stället krav på färdigheter och texttyper medan innehållet är fritt. Härom året utnyttjade jag det till att fylla ett moment med det jag såg som bra grundkunskaper och -färdigheter. Min startpunkt blev Florence Nightingale. Florence_Nightingale_CDV_by_H_Lenthall Den vanliga beskrivningen av henne är som den omvårdande kvinnan vars kall och städnit ledde till att hon räddade liv och lade grunden till sjuksysteryrket. Den faktiska historien är mycket mer intressant. Med hjälp av statistik lyckades hon förändra sjukvården trots ett starkt motstånd från militärläkarna omkring henne. Hon kunde svart på vitt visa att hennes metoder rädda massvis med liv (från 52% till 20% dödlighet enligt källan nedan) och för att gubbarna riktigt skulle förstå hur många liv som räddades uppfann hon tårtdiagrammet. Nightingale-mortality

Jag utgick bland annat från den här texten från Sciencenews.org. Det blir bra läsförståelse och leder till bra diskussioner. Dessutom visar det hur fakta och statistik blir ett vapen mot dåliga idéer. Jag har också en gammal presentation om medicinhistoria från HI2b som bland annat tar upp Florence Nightingale. Vetenskapshistoria medicin HI2b

One thought on “Vetenskap i engelskundervisningen: 1. Florence Nightingale”

Leave a Reply

